fredag 4 maj 2012

"Stum sitter guden" Anna Jansson

Stum sitter guden (pocket)

Polisen hittar en man brutalt mördad, hängande från ett träd. Maria Wern och hennes kollegor står handfallna inför dådet. Det liknar ett mord som begicks i Uppsala för nio år sedan, men gärningsmannen omkom i en bilbrand. Kan det ändå finnas något samband?
Detta är den första boken om Maria wern och av en slump är det också den första boken jag läste av Anna Jansson och nu har jag läst de flesta av henne. Jag får tacka min kollega som köpte denna åt mig i present, får då upptäckt jag en ny bra författare. Jag tycker att boken är bra. Det händer mycket i den och den blir sällan långdragen. Jag har inte läst böckerna i ordning, men det rekomenderar jag att man gör, annars kan man som i mitt fall undrar varför handlingarna inte utspelar sig på samma ställe längre.

Böckerna om Maria Wern är i kronologisk ordning: "Stum sitter guden", "Alla de stillsamma döda", "Må döden sova", "Silverkronan", "Drömmar ur snö", "Svart fjäril", "Främmande fågel", "Pojke försvunnen", "Inte ens det förflutna", "Först när givaren är död", "Drömmen förde dej vilse", "Alkemins eviga eld", "När skönheten kom till Bro" och "Dans på glödande kol"

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar