söndag 1 april 2012

"När skönheten kom till Bro" Anna Jansson

När skönheten kom till Bro

Detta är den trettonde boken om polisen Maria Wärn. Det är medeltidsveckan i Visby och i Sankt Clemens ruin spelar ett hemligt teatersällskap rollspel på natten. Det är en dubbelgrav från 1100-talet som står i centrum för spelet. För att bli invigd måste 16-åriga Malva tillbringa natten i graven och ta sig ut på egen hand. Ingen ser Malva på en vecka och hennes pappa anmäler henne försvunnen. Samtidigt hittas också en kvinna död på en stenig strand. Det kan vara en olycka men det finns många som tjänar på hennes död...

Detta känna definitivt som en av Anna Janssons bättre böcker. Jag har läst alla i serien om Maria Wärn och gillar dem, men vissa är ju alltid lite bättre. Jag hade svårt för "Alkemins eviga eld" och undrade om denna bok skulle vara likadan. Men jag tycker att denna bok var bra mycket bättre. Boken är väldigt lättläst och jag fastande fort i historien och sträckläste den i princip. Man vill ju hela tiden veta vad som händer sen. För mig var det omöjligt att lista ut vem mördaren var förrän alldeles i slutet och det tycker jag var bra. Gillar man Anna Janssons andra böcker så tror jag absolut att man gillar denna också. Den rekomenderas varm. Men det kan som alltid vara bra att läsa böckerna i serien i rätt ordning.

Böckerna om Maria Wern är i kronologisk ordning: "Stum sitter guden", "Alla de stillsamma döda", "Må döden sova", "Silverkronan", "Drömmar ur snö", "Svart fjäril", "Främmande fågel", "Pojke försvunnen", "Inte ens det förflutna", "Först när givaren är död", "Drömmen förde dej vilse", "Alkemins eviga eld", "När skönheten kom till Bro" och "Dans på glödande kol"

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar