söndag 29 april 2012

"Sjöjungfrun" Camilla Läckberg

Sjöjungfrun

En man försvann spårlöst i Fjällbacka och trots att polisen gjort allt de kunnat vet ingen om han är död eller levande. När han tillslut hittas tre månader senare fastfrusen i isen visar det sig att han blivit mördad. Situationen kompliceras snart när det står klart att mannens vän, författaren Christian har mottagit anonyma hotbrev under ett års tid. Christian själv tycker inte att det är så farligt, men hans vän Erica Falck håller inte med. Någon hatar honom djupt och verkar farlig och målmedveten. Snart förstår polisen att mordet och brevet hänger ihop, och spåren för dem bakåt i tiden.

Detta var den andra boken som jag lästa av Camilla Läckberg. Jag läste "Isprinsessan" först och tyckte inte att den var så vidare bra, några år senare läste jag denna utan att veta att det var samma författare. Jag fastnade direkt i boken och läste den fort. Jag tycker att boken var lite småläskig, just att brevskrivaren dyker upp på så många platser fast ingen ser den. Den är spännande och fångar verkligen mitt intresse. Efter denna boken läste jag alla andra av Läckberg och har fortsatt att läsa alla nya böcker.
Boken rekomenderas verkligen. Jag rekomenderar dock att man läser bcökerna i ordning då de hänger samman av de personliga historierna. Tappat inte sugget om nån av bcökerna är lite sämre, tro mig det är värt att fortsätta läsa. 

Böckerna i serien Fjällbacka är (i kronologisk ordning): "Isprinsessan", "Predikanten", "Stenhuggaren", "Olycksfågeln", "Tyskungen", "Sjöjungfrun", "Fyrvaktaren" och "Änglamakerskan"

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar