torsdag 15 mars 2012

"Glasklart" Karin Wahlberg

Glasklart (inbunden)
Hilda Glas har återvänt till sina hemtrakter för att göra sin AT-tjänst på Oskarshamns lasarett. Samma sjukhus som hennes mamma avled på när hon var liten. När Hilda av en slump kommer över sin mammas journal inser att hon måste ta tag i sin bakgrund. Vilken mystisk sjukdom tog hennes mammas liv och var pappans död verkligen en olycka.
Claes Claesson och hans familj ska fira valborg i glasbruksorten Hjortfors. Stämningen stiger och det är trångt framför majbrasan men plötsligt känner man lukten av bränt kött. Och i ljuset från lågorna ser man en kropp.

Jag tror inte att jag tidigare har läst någon bok av Karin Wahlberg men nu känns det som att det kommer att bli fler. Boken var väldigt bra även om jag ibland blev förvirrad över vad som var nutid och dåtid. Det tog ett tag innan jag insåg att en bit av historien utspelade sig i dåtid. Sen blir det också i det en heldel tillbakablickar på Hildas barndomstid.
Boken är bra men kan ibland kännas lite lång. Jag har inte heller läst böckerna i ordning utan detta är min första. Blir nog att läsa de andra nu också.

Böckerna i serien om Claes Claesson är i kronologisk ordning: "Sista jouren", "Hon som tittade in", "Ett fruset liv", "Flickan med majblommorna", "Blocket", "Tröstaren", "Matthandlare Olssons död" och "Glasklart"

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar